Sat 31 Dec 2005
Robbert van den Broeke Oplichter
Posted by Joost Weide under Psychologie, spiritualiteit, wetenschapEr is al veel gezegd over de simpele vorm van oplichting die Robbert van den Broeke doet. Mocht je het allemaal gemist hebben, kijk dan even bij onze grote vrienden van stichting skepsis. Waar het op neer komt is dat dit medium net zoals Char trouwens van tevoren research doet zodat hij (en zij) van tevoren weten wat de geesten gaan zeggen. Char heeft meer geld waardoor haar staf haar onderzoek doet, maar Robbert bakt ze lekker bruiner door gewoon Google te gebruiken. Irene Moors wilde er niets over kwijt totdat ze voor lul werd gezet in RTL boulevard. Nu doet ze haar zegje elders in de media zodat er geen weerwoord gegeven kan worden. Ware het niet voor Hypocrisie.net. Wij nemen haar tekst even door.
“Het is allemaal een beetje zwart-wit”, reageerde Irene op de aantijgingen van Skepsis. “De stichting Skepsis die is er natuurlijk op uit om te onderzoeken wat wel en niet waar is. Dit is nou eenmaal nogal moeilijke materie.”
Ehh, Irene? Het is geen moeilijke materie. Als een geest precies hetzelfde vertelt als wat je in Google vindt, dan is het een uitgemaakte zaak. Robbert haalt zijn informatie van internet en niet uit de geestenwereld. Als hij zelfs domme fouten maakt door typefouten letterlijk over te nemen, dan is het helemaal eenvoudig. De man is een oplichter.
“Het is geen wetenschap.”
Nee, inderdaad. Wetenschappelijk gezien kun je namelijk eenvoudig vaststellen dat de man een oplichter is. Door net te doen alsof het geen wetenschap is, hoop je je eigen straatje schoon te vegen. Echter als je zoveel aanwijzingen krijgt dat je opgelicht bent en je gaat stug door dan wordt je als van zelf ook aansprakelijk voor oplichting en bedrog. Irene Moors oplichtster.
“Het enige dat ik je kan vertellen is dat we het programma maken in alle eerlijkheid.”
Niet waar. Als je willens en wetens overweldigende aanwijzingen krijgt dat je opgelicht wordt, dan dien je dat te onderzoeken en zodra het waar blijkt te zijn dien je verontschuldigingen aan te bieden en het programma te cancellen. Zo niet dan blijf je de boel zelf ook oplichten.
“Dat als hij naar een reading gaat bij mensen thuis absoluut geen informatie vooraf krijgt en ook niet weet.”
Ehhh, heb je de kritiek van skepsis uberhaupt wel gelezen? Robbert zoekt op internet het leven op van iemand van wie niet vast te stellen is of hij of zij uberhaupt familie is, en vertelt vervolgens dat verhaaltje. Dan hoeft hij niets van tevoren te weten, want deze oplichter maakt het niet uit of er wel of geen connectie is.
“Bij de historische locaties, hoe die daar zijn informatie doorkrijgt, ik heb geen idee. Dat is heel wonderlijk.”
Wonderlijk? Wonderlijk dat hij precies die informatie die je een twee drie vindt op internet, oplepelt? Dat is niet wonderlijk. Dat is super normaal. Namelijk oplichter Robbert had de informatie van tevoren in huis.
“Het hele verhaal met de ‘genverbrander’ (zie hier) doet Irene niet zoveel. “Ik moet je zeggen. Het maakt me niet zoveel uit.”
Ach, het maakt me niet uit dat we alle TV kijkers bedriegen. Beeldbuiskindertjes worden altijd opgelicht. Of het nu met Big Brother is, of met Irene Moors. Opgelicht wordt je wel.
“Wij registreren wat hij doet en hoe hij aan het werk is.”
Wij zijn alleen de boodschapper. We doen slechts verslag. Nee, trut. Je geeft die jongen een platform om nog meer mensen geld uit de zak te kloppen. Je bent geen neutrale verslaggever, want dan zou je hem confronteren of wanneer je berichten krijgt dat je opgelicht bent, de show cancellen. Sterker nog, je doet er alles aan om hem zoveel mogelijk als echt te bestempelen zodat de eerste show van je nieuwe produktiebedrijfje een groot succes wordt en jij nog rijker wordt. Dat is geen verslaglegging dat is medepleging en waarschijnlijk strafbaar.
“Tuurlijk kan je dat denken. Dit blijft heel ingewikkeld.”
Wat is er nu ingewikkeld aan? Er is een extreem simpele verklaring voor wat Robbert doet en er is een extreem domme verklaring wat hij doet. Wat maakt het nou ingewikkeld dat je voor die domme verklaring kiest? Behalve dan je eigen belang van je nieuwe produktiebedrijfje?
“Je gelooft het wel of je gelooft het niet en als je het niet gelooft dan is natuurlijk alles wel op te vatten als bedrog.”
Kijk, als je blijft geloven ondanks het feit dat alle aanwijzingen het tegendeel bewijzen dan ben je niet slechts lekker vrij aan het geloven, dan licht je de boel willens en wetens op. Weet je waarom de Paus niet meer gelooft dat de Aarde het middelpunt van het heelal is? Omdat er een stortvloed vol van bewijs van het tegendeel is. Net zoals met Robbert. Als de Paus in staat is om van mening te veranderen, dan kun jij dat toch ook doen? Als je tenminste eerlijk zou zijn?
“Nogmaals: ik weet het niet.”
Je wil het niet weten. Je weet het best. Het kost je alleen te veel geld om eerlijk te zijn, en dan wordt het moeilijk he?
“Met die fotografie, hoe die dat doet, ik heb geen idee.”
Hmmm, laat me eens wat verzinnen. De plaatjes van de geesten die hij ziet komen precies overeen met plaatsjes die ook op internet staan en die verzonnen zijn in science fiction. Wat is de kans dat hij ze daar vandaan haalt en met een goocheltruuk a la Uri Geller fotografeert? Wat is de kans?
“Je weet ook: jullie hebben hem zelf ooit een weggooicamera gegeven, die heeft hij uit een pakje gehaald, hij is gaan fotograferen en daar stond ook van alles op.”
Ehhh, klopt niet Irene. Er is een eerdere documentaire gemaakt over Robbert en daar lukt het hem NIET om foto’s te maken met het aangeboden fototoestel. Dan pakt hij zijn eigen fototoestel en dan lukt het wel. Hoe meer je hierover liegt Irene, hoe meer je zelf aansprakelijk wordt voor oplchting en dus meer en meer in aanmerking komt voor strafrechtelijke vervolging. Ik neem aan dat je al met je advocaat gesproken hebt. Misschien zou je zijn raad eens moeten opvolgen.
Bij Shownieuws zegt Irene nog: “Ik zit al zestien jaar in het vak. Ik ga mijn carrière niet riskeren door de boel te flessen.”
Nee, door je oogkleppen op te zetten en net te doen alsof je de mensen niet oplicht. Dat is goed voor je carriere. Vraag het maar aan Tineke. Die heeft ook zoveel succes met de Biostabiel. Dag Irene.
Popularity: 1%
December 31st, 2005 at 7:35 pm
Ik moet opeens denken aan de moslim-hetze (wie weet het nog?) en die ene heerlijke dooddoener:
“Irene betekent vrede.”
January 3rd, 2006 at 12:47 am
ik geef hem mijn voorkeur van de twijfel er zijn immers ook schilderijen uit de tijd dat er nog geen camera bestond waar duidelijk ufo’s op geschildert staan.Sommige mensen hebben nu eenmaal een byzondere gave ….of gaan we eigenlijk zelf niet zo goed op onderzoek .Zeg nou zelf ….Je vindt alles maar onzin….Maar jij neemt de tijd niet om savonds in de polder naar graancirckels te gaan zoeken of geeste op het kerkhof gaan fotograven. Maar waarom zouden we erzoiezo nie over nadenken.Wie weet wat we allemaal nog missen.
January 3rd, 2006 at 10:14 am
Er is een groot verschil tussen iemand die een of twee keer in zijn leven een ufo ziet en daar verder geen geld uit de zakken van anderen probeert te kloppen, en iemand die zijn carriere probeert te maken door continu geesten en ufo’s te zien en daar geld voor vraagt.
Graancirkels zijn overduidelijk een hoax. Als je nu nog denkt dat graancirkels bijzonder en spannend zijn, dan ben je simpelweg niet kritisch genoeg.
Er is meer dan genoeg onbekend terrein om je uit te leven in de meest fantastische werelden tussen hemel en aard. Maar niet deze uitgezogen popi jopie hapklare hondenbrokken. Kijk bijvoorbeeld eens op: http://www.tiouw.com/serendipity/index.php?/archives/118-Het-Placebo-Effect.html
January 8th, 2006 at 6:54 pm
als ie z`n info alleen van het internet zou halen dan wist ie dat ie een keer door de mand zou vallen..is niet zo moeilijk..ook al doet de stichting skepsis alsof ze het klosje garen hebben uitgevonden..ik vind het tegenbewijs tot nu toe maar magertjes..op afstand de lichten laten knipperen bij jensen zonder lichtknopje is toch bijzonder..of zat z`n vader bij de schakelaar?de readings die hij geeft zijn ook heel knap gedaan voor een jongen die zulke domme fouten maakt volgens jullie..misschien is het wel waar allemaal..ik ga het zelf een keer checken als jullie het goed vinden..waarom doe je dat zelf ook niet?..ga er gewoon heen voor een reading..(undercover desnoods)misschien verteld ie je wel wat over je overleden grootmoe..
January 8th, 2006 at 7:04 pm
Het spijt me, maar je begrijpt de wetenschappelijke methode simpelweg niet. Wij hoeven niet te ontdekken wat er gebeurt, omdat wij het allang weten. De wetenschap vertelt je namelijk precies wat er aan de hand is. Zie ook het vervolg op deze discussie op: http://www.hypocrisie.net/2006/01/08/irene-moors-lult-lekker-verder/
January 19th, 2006 at 6:02 pm
Als hij een oplichter is dan valt hij vanzelf wel een keer door de mand en dat is zijn fout, maar niets is nog zeker en dit zijn allemaal zijn nog maar raadsels voor iedereen. Ik begrijp niet waarom sommige mensen zo aggresief reageren en proberen iemand onderuit te halen, zonder ook even het van beide kanten te bekijken. Ja..het zou best kunnen dat het allemaal bullshit is, maar dan is die robbert wel ontiegelijk dom en kan hij verwachten dat hij wordt betrapt. In principe moet dan heel RTL4 dom zijn want zij maken het programma voordat het wordt uitgezonden en ik neem aan dat ze alles eerst kritisch bekijken. Als zij merken dat robbert de boel zou belazeren dan zenden ze het programma niet uit, want dat zou heel RTL4 in de problemen brengen op ten duur. Verder over dat genverbrander gedoe, nou als ik een oplichter zou zijn zou ik niet een familie van vroeger van internet afhalen, waarvan ik bepaalde woorden niet begrijp, want dan weet ik vantevoren dat dat raar overkomt. Dan zoek ik eerder een persoon op met een begrijpbaar beroep zoals fietsenmaker of metselaar. Waarom zou hij zoiets wierds kiezen,…ik vind het nog een twijvel geval. Over de fotos…tsja er zijn inderdaad een aantal punten die vreemd zijn, zoals die extra foto met die non etc, maarja ik ga nog niet een oordeel geven, gezien het nog niet officieel bewezen is dat er sprake is van oplichting. Het lijkt mij ( maar dit is mijn mening) dat die robbert niet dom is, dus oftewel hij is een slimme oplichter , wat ik betwijvel gezien hij anders wel erg toevallige foutjes maakt. of hij is wel degelijk begaafd)
Stel nou dat robbert wel degelijk begaafd is..hoe kan hij jou overtuigen dan? of iemand anders die de gave heeft? Ik denk dat tegenwoordig alles nagemaakt kan worden met de pc, en dat wanneer er echt iemand is die wel fotos kan maken van wezens, dit nog steeds niet overtuigend is voor bepaalde mensen.
January 19th, 2006 at 6:08 pm
Eenvoudig. Het leuke is dat iedereen er hier maar van uitgaat dat omdat we Robbert niet vertrouwen, we meteen niemand geloven. Ik ken verhalen waar mensen hele specifieke informatie krijgen waar ze echt wat aan hebben. Zoals “De diamantenring die je al tien jaar kwijt bent ligt achter de wasmachine.”
Kijk dat zijn aanwijzingen die wat zeggen.
Echter als er een hele eenvoudige verklaring is voor de kennis van een medium, dan is het zeker dat die eenvoudige verklaring klopt. Als iemand ook nog zo dom is om te geloven dat geesten eruit zien als aliens uit goedkope science fiction films dan houdt elk begrip op.
Hans Klok kan ook ongelovelijke dingen. Dus het is helemaal niet gek dat RTL4 er intuint. Robbert is een goede truukjesman en doet dat heel goed.
Het beste voor hem is er nu vooruit komen dat het allemaal bedrog was en verder carriere maken als Hans Klok. Voor je het weet mag ie een WK openen.
January 19th, 2006 at 6:42 pm
Dat is ook weer een mening. Jij beweert met jou mening dat iedereen maar volgens jou visie moet denken, anders zijn het allemaal sukkels. En dat eerste voorbeeld wat jij noemt over die ring is helemaal geen vergelijking. Slaat echt helemaal nergens op. Als we iets nog niet kunnen verklaren, moeten we het niet gelijk torpederen, maargoed mijn opmerking zou straks ook wel gelynched worden.
Mijn mening: laat iedereen in zijn waarde, maar blijf kritisch. als iets echt een feit en schandaal is..en bewezen..tsja dan is dat weer een ander verhaal. Jij trekt al bij voorbaat conclusies…
January 19th, 2006 at 6:48 pm
Dat is nou de attitude waardoor Nederland naar de klote gaat: Laat maar gaan.
Nee, als iemand overduidelijk de boel oplicht, dan is juist goed om normen en waarden te hanteren. Dat wil zeggen hard optreden en duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent.
Het lijkt net alsof je denkt dat het niet bewezen is dat Robbert een oplichter is. Maar dat geeft alleen maar aan dat je niet goed snapt wat een bewijs is. Irene Moors ook niet dus dat is helemaal niet erg.
Het is overduidelijk bewezen dat Robbert de boel flest. Niet voor hem waarschuwen zou onethisch zijn.
Natuurlijk mag iedereen een mening hebben. Ik respecteer ze allemaal, die van jou ook, maar ik denk dat Nederland er meer bij gebaat is als we laaienlichters als Robbert weren en echt interessante mensen aan het woord laten. Wie weet kunnen we dan nog wat leren ook.
January 19th, 2006 at 7:04 pm
Ok harde bewijzen voor mij bij robbert zullen zijn:
- dat er knipseltjes zijn gevonden in robberts broekzak, of dat er op zijn camera duidelijk bewerkte fotos zijn gevonden
- dat op robberts kamer een pc is gevonden met bewerkte fotos en bookmarks van links met info over de readings etc.
- dat robbert is gespot met een machine bij het maken van graancirkels.
dat zijn naar mijn mening pas echt dodelijke feiten. Nu zijn er veel twijfels.maar nog geen doodsteek. Dat bedoel ik. Maargoed, ieder zijn mening.
March 21st, 2006 at 12:13 am
hoi
ik wilde het toch even kwijt nadat ik dit gelezen heb.
KOM OP JONGENS !!! maak er niet zo’n heisa van
jullie weten ook wel hoe meer aandacht des te lekkerder het voor hem wordt !
ik zou zeggen negeer en dan zie je er opeens niks meer van of hoor je er niks meer over!
kijk nou naar die clinton met zijn sexaffaires
de ene dag is het hot news iedereen heeft het gehoord en opeens daarna hoor je er niks meer over dan is het klaar ..!
enne er zijn er wel meer hoor die dat soort dingen doen/zien/schrijven..
kijk maar op www.ghoststudy.com
heb je genoeg plaatjes verhalen en foto’s!!
waar deze robbert van den broeke nog aardig wat van kan leren hahaah LOL
March 21st, 2006 at 7:55 am
Haha, je hebt helemaal gelijk, maar vergeet niet dat wij ook hypocriet zijn. Wij liften gewoon mee op de populariteit van Robbert. Goed voor ons, niet zo goed voor hem. Er zullen nog maar weinig mensen echt in hem geloven. Als je hem nu nog betaald voor diensten dan is het alsof je na een oude gebruikte hoer gaat.
April 14th, 2006 at 11:52 am
Niemand hoeft foto’s te bewerken, een simpel papieren poppetje is genoeg. Recht tegen de lens houden… Klik! Lichtwezen!
Wie vingervlug is kan het met anderen erbij…
En JA! Het is mogelijk dat mensen als Robbert zo ontieglijk naief zijn dat ze denken dat niemand hun Googelarijtjes gaat controleren… Misschien ging hij er van uit dat verifieerbare informatie geloofwaardiger zou zijn.
April 14th, 2006 at 11:56 am
P.S. Overigens zou Robbert zich nooit aan een kritische controle van zijn kunstjes onderwerpen. Waarom zou hij ook? Geen enkel medium van naam doet dat. Tenzij je de omstandigheden naar je hand kan zetten.
Het makkelijkst is te vertrouwen op je gelovigen en alle critici te verketteren. Op zijn website noemt hij ze letterlijk: Pseudo-wetenschappers!
En nu ga ik nog even wat lichtwezens kieken…
October 16th, 2006 at 11:16 am
Laten we gewoon eerlijk zijn. Deze man is een oplichter dat weet toch iedereen. Dat geldt ook voro dat andere fenoneem Char. Ik kan me herinneren dat Robbert samen met Irene Moors bij een boerenbedrijf in Branbant waren, waar voor de zoveelste keer in het graanveld graancirkels waren ontstaan. Robbert voelde de aanwezigheid van buitenaardse invoeden toen hij in het veld stond dicht bij zijn woning. Als troost voor al het ongemak en vernielingen kreeg de boerin een bos bloemen van Irene. De boerin had niet het gevoel dat de cirkels waren gemaakt door buitenaardse wezens. Want waarom worden ze altijd ’s nachts gemaakt?????????????
March 16th, 2007 at 4:49 pm
ben je een beetje bang joost?
je doet het namelijk zo sterk vermoeden..
March 16th, 2007 at 4:50 pm
en frits….
March 22nd, 2007 at 12:14 pm
laten we eerlijk zijn dat mensen bang zijn voor het onbekende is normaal maar ik wil alleen maar zeggen iedereen mag zijn mening hebben maar ik kan zo kwaad worden om het feit dat de mensen anderen veroordelen om iets wat ze zelf nooit hebben meegemaakt ik weet dat er meer is tussen hemel en aarde heb mijn eigen ervaring die ik overigens niet vermeld straks willen jullie mij ook opsluiten haha en nog miljoenen mensen meer ik kan alleen maar dit zeggen mensen die gesloten zijn en die dit als onzin en bedrog beschouwen sluiten zich automatisch af en zullen ook nooit wat meemaken mensen die open zijn en zich overal voor open stellen en dat wil niet zeggen dat je alles hoeft te geloven maar als je je alleen al openstelt dan weet je dat er meer is veel meer en ik lach om alles en iedereen die overal zo discussies maken en dit is mijn mening en is zoveel wat mensen niet weten en dan heb ik het niet alleen over het paranormale en het onderwerp ufo en alien dan heb ik het ook over alles alles wat er in deze wereld gebeurt en wij burgers weten niet eend de helft van wat er gebeurt
maargoed ik brei er een eind aan en wens iedereen veel goeds toe voor nu en in de toekomst